جدول تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 17 دی-راهبرد معاصر
داروی جدید در آزمایش‌ها، ممکن است روند پیشرفت بیماری پارکینسون را کند کند قاضی پرونده چای دبش: پاسخ بانک‌های شاکی به استعلام‌ها متناظر با سوالات دادگاه تنظیم نشده است خبر جدید وزیر ارشاد درباره هنرمندان ممنوع الفعالیت سازمان هدفمندی یارانه‌ها: مردم حتما حساب بانکی خود را برای دریافت یارانه چک کنند عارف: راهبرد دولت این است که اصلاح قیمت‌ها به سه دهک پایین جامعه آسیبی نرساند کلاس‌های جبرانی دانشگاه‌ها چگونه تشکیل خواهد شد؟ قصاص برای عامل جنایت در بازی خرس وسطی فیلم / گل اول مس رفسنجان به پرسپولیس در دقیقۀ ۴ پیاده‌روی روزانه می‌تواند افسردگی را کاهش دهد لحظهٔ هجوم خودرو به میان جمعیت در آلمان با دست‌کم ۱۱ کشته + فیلم وقوع زلزله ۴ ریشتری در هفتکل ایران ۱۵ - ۱۱ پرتغال/ صعود واترپلو ایران به نیمه نهایی سطح ۲ کاپ جهانی  برتری استقلال مقابل آلومینیوم در ۴۵ دقیقه اول  تساوی یک نیمه‌ای هوادار و نساجی ترکیب آلومینیوم و استقلال اعلام شد

جدول تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 17 دی

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 17 دی 99 اعلام شد و تغییرات لحظه ای قیمت خودرو موجب افزایش نگرانی در جامعه شده است. در این خبر تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو دی 99 را مشاهده میکنید.
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۵ - ۱۷ دی ۱۳۹۹ - 2021 January 06
کد خبر: ۷۳۱۵۶
تعداد نظرات: ۲ نظر

به گزارش راهبرد معاصر طی ماه های اخیر قیمت خودرو افزایش نجومی داشته است و تغییر قیمت لحظه ای خودرو های سایپا و ایران خودرو موجب افزایش نگرانی در جامعه شده است. راهبرد معاصر در بسته خبری جدید خود تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 17 دی 99 را بررسی میکند.

جدول تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 17 دی

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 17 دی 99

قیمت خودرو در بازار امروز (سه شنبه 17 دی 98) اعلام شد که براین اساس قیمت تعدادی از خودروهای داخلی به شرح زیر است:

ایران خودرو

نام خودرو قیمت بازار (تومان) قیمت کارخانه (تومان)
  وانت آریسان 71,000,000 51,500,000
  سمند LX 87,500,000 66,770,000
  سمند EF7 100,000,000 69,773,000
  سمند EF7 دوگانه سوز 128,000,000 حاشیه بازار
  سمند سورن 114,000,000 82,558,000
  دنا (تیپ 1) 128,000,000 83,623,000
  دنا (تیپ 2) 134,000,000 توقف فروش
  دنا پلاس (تیپ 1) 157,000,000 110,934,000
  دنا پلاس (تیپ 2) 170,000,000 توقف فروش
  دنا پلاس توربو (تیپ 1) 180,000,000 توقف فروش
  دنا پلاس توربو (تیپ 2) 187,000,000 حاشیه بازار
  پژو GLX 405 83,000,000 63,158,000
  پژو GLX 405 دوگانه سوز 102,000,000 65,578,000
  پژو SLX 405 96,000,000 67,998,000
  پژو پارس 104,300,000 78,338,000
  پژو پارس دوگانه سوز 134,000,000 حاشیه بازار
  پژو پارس LX . کد 18 127,200,000 84,720,000
  پژو پارس LX . کد 19 129,400,000 85,463,000
  پژو پارس LX . کد 21 127,800,000 85,000,000
  پژو پارس LX . کد 23 127,800,000 84,718,000
  پژو پارس اتوماتیک (بدون رینگ) 150,000,000 98,978,000
  پژو پارس اتوماتیک (با رینگ) 153,000,000 حاشیه بازار
  پژو 207 . دنده‌ای (بدون رینگ) 139,300,000 96,730,000
  پژو 207 . اتوماتیک (بدون رینگ) 177,000,000 حاشیه بازار
  پژو 207 . اتوماتیک (با رینگ) 180,000,000 حاشیه بازار
  پژو 207 صندوقدار (بدون رینگ) 177,000,000 حاشیه بازار
  پژو 207 صندوقدار (با رینگ) 180,000,000 حاشیه بازار
  پژو 206 . تیپ 2 (ساده) 92,800,000 حاشیه بازار
  پژو 206 . تیپ 2 (فول) 94,300,000 67,283,000
  پژو 206 . تیپ 5 (ساده) 111,400,000 حاشیه بازار
  پژو 206 . تیپ 5 (فول) 117,500,000 83,690,000
  پژو 206 صندوقدار (ساده) 111,500,000 حاشیه بازار
  پژو 206 صندوقدار (فول) 117,000,000 80,303,000
  پژو 2008 391,000,000 114,994,000
  رانا LX 92,500,000 67,203,000
  دانگ فنگ H30 (بدون رینگ) 163,000,000 توقف تولید
  دانگ فنگ H30 (با رینگ) 166,000,000 توقف تولید
  رنو تندر E2 157,000,000 توقف تولید
  رنو تندر پلاس دنده‌ای 170,000,000 توقف تولید
  رنو تندر پلاس اتوماتیک (بدون رینگ) 205,000,000 توقف تولید
  رنو تندر پلاس اتوماتیک (با رینگ) 209,000,000 توقف تولید
  هایما اس 5 توربو ( S5 ) 293,000,000 178,370,000
  هایما اس 7 توربو ( S7 ) 326,000,000 حاشیه بازار
  پیکاپ دوکابین فوتون . بنزینی 278,000,000 351,160,000
  پیکاپ دوکابین فوتون . دیزل 438,000,000 364,290,000
  سوزوکی ویتارا ناموجود توقف تولید

سایپا

نام خودرو قیمت بازار (تومان) قیمت کارخانه (تومان)
  سایپا 111 (سفید)                                 57,000,000 39,800,000
  سایپا 111 (تنوع رنگ) 57,600,000 39,941,000
  سایپا 131 (سفید) 52,200,000 37,381,000
  سایپا 131 (تنوع رنگ) 52,600,000 37,641,000
  سایپا 132 (سفید) 53,500,000 38,181,000
  سایپا 132 (تنوع رنگ) 54,900,000 38,441,000
  سایپا 151 60,000,000 40,330,000
  تیبا (رینگ فولادی) 64,000,000 43,460,000
  تیبا (رینگ آلومینیومی) 65,700,000 46,443,000
  تیبا 2 (سفید) 68,400,000 51,360,000
  تیبا 2 (تنوع رنگ) 69,200,000 51,603,000
  ساینا (ساده) 69,000,000 55,960,000
  ساینا (فول) 72,000,000 58,960,000
  ساینا اتوماتیک ناموجود توقف تولید
  کوییک دنده‌ای 79,800,000 61,220,000
  کوییک دنده‌ای R به زودی 68,586,000
  کوییک اتوماتیک 114,000,000 توقف فروش
  وانت زامیاد 83,500,000 67,335,000
  وانت زامیاد (رادیال) 84,500,000 70,135,000
  وانت زامیاد گازسوز (ساده) 96,000,000 77,300,000
  وانت زامیاد دیزل . یورو 5 به زودی 129,880,000
  وانت پادرا ناموجود توقف فروش
  آریو (دنده ای) 131,000,000 توقف تولید
  آریو (اتوماتیک) 153,000,000 توقف تولید
  چانگان CS35 209,000,000 155,000,000
  کیا سراتو 2000 (اتوماتیک) 338,000,000 295,000,000
  سیتروئن C3 (تیپ 1) 408,000,000 238,450,000
  سیتروئن C3 (تیپ 2) 415,000,000

241,950,000

 

دستور شورای رقابت به علم اقتصاد؛ افزایش قیمت با رشد تولید!

شورای رقابت در سالهای گذشته بر اساس یک فرمول، سقف قیمتی خودرو‌های پرتیراژ خودروسازان داخلی را اعلام می‌کرد. باتوجه به ثبات نسبی بازار، قیمت‌ها تا حد زیادی مطابق با نظر شورا تعیین می‌شد. در ماه‌های اخیر، اصرار دولت بر قیمت‌گذاری دستوری، افزایش تحریم‌ها و بالارفتن نرخ ارز و تورم، منجر به تفاوت قیمت بازار آزاد با قیمت‌های رسمی کارخانه شد.

 

با افزایش قیمت خودرو در بهار امسال، دولت پس از چند ماه همراهی با سازمان حمایت، سرانجام رای به بازگشت شورای رقابت به عرصه خودرو داد. راهکار شورای رقابت هم قرعه‌کشی بود تا متقاضیان برای تعداد محدودی خودرو ثبت‌نام کنند و این محصول با قیمت کارخانه در اختیار برندگان قرار بگیرد. با اجرای این طرح خودروسازان داخلی اعلام‌کردند که تحت‌تاثیر قیمت‌گذاری دستوری، زیان انباشته آن‌ها به شدت افزایش‌یافته و دولت باید برای عبور از این بحران چاره‌ای بیندیشد.

جدول تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 17 دی

برای حل این مشکل شورای رقابت از فرمول جدید قیمت خودروها رونمایی کرد که این روش هم انتقادات زیادی را برانگیخت. رضا شیوا در پاسخ به این انتقادات ضمن رد آزادسازی قیمت خودرو، از جایگزینی سقف تولید با تورم بخشی در فرمول قیمتی خبر داد. این در حالی است که به لحاظ منطق اقتصادی افزایش تولید منجر به کاهش قیمت می‌شود، اما در فرمول جدید افزایش تولید، قیمت را افزایش می‌دهد. باید توجه شود که تداوم قیمت گذاری دستوری در حوزه خودرو باعث زیان دیدن خطوط تولید شده و انگیزه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را کاهش می‌دهد.

 

به نظر می‌رسد زمان آن فرارسیده باشد که به جای تکرار تجربیات ناموفق قبلی، شرایط برای شکستن انحصار و افزایش کیفیت محصولات فراهم شود.

جدول تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 17 دی

فرمول جدید قیمت‌گذاری شورای رقابت به سود دلال‌ها

هفته پیش رئیس شورای رقابت از فرمول جدید قیمت‌گذاری برای ۱۸ خودرو خبر داد که به نظر می‌رسد منجر به افزایش قیمت‌ها پس از حدود ۲ ماه ثبات قیمتی در این بازار شده است. روز ۹ دی درخواست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مبنی بر خروج حداقل ۱۰خودرو شامل دناپلاس توربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژو ۲۰۷پانوراما، چانگان، آریا، کی ۱۳۲و برخی دیگر از خودرو‌ها از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت، از سوی این شورا اجابت شد. رضا شیوا طی مصاحبه‌ای اعلام کرد: «طی تصمیمات اتخاذ شده و قرار نیست آزادسازی صورت بگیرد. فقط خودرو‌ها تقسیم بندی شدند؛ بنابراین، قیمت بخشی از خودرو‌های پرتیراژ و به گونه‌ای که برای عامه مردم به صرفه هستند، بر اساس فرمول قبلی محاسبه می‌شود.» به گفته شیوا، برای قیمت گذاری ۵۵ درصد خودرو‌ها از فرمول قدیمی شورای رقابت و برای ۴۵ درصد مابقی از فرمول جدید استفاده خواهد شد.

 

او در ادامه گفت: «در فرمول جدید دیگر تورم بخشی نقشی ندارد بلکه روی قیمت متوسط بازار تمرکز دارد. در سه ماهه فصل زمستان، تغییرات قیمت کارخانه بر اساس قیمت بازار خواهد بود، از بهمن ماه قیمت جدید روی خودرو اعمال می‌شود.»

جدول تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 17 دی

گزارشی که بر اساس مشاهدات بازار در روز بعد از این نشست خبری انجام شده بود، نشان می‌دهد مصوبه اخیر شورای رقابت با برهم زدن آرامش بازار افزایش قیمت برخی خودرو‌ها شده است، به گونه‌ای که قیمت پراید که تا روز نشست خبری، ۹ دی به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده بود، یک روز بعد در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۹۹ به ۱۰۳ میلیون تومان افزایش یافت و تیبا ۲ نیز که با قیمت ۱۲۲ میلیون تومان به فروش می‌رسید، قیمتش به ۱۲۴ میلیون تومان رسید.

 

حالا با گذشت یک هفته از اعلام فرمول جدید قیمت‌گذاری تعدادی از خودروهای داخلی و بر اساس داده‌هایی که از سایت دیوار دریافت شده، مشخص شده که میانگین تعداد تماس‌های هر آگهی در این دسته از خودروها ۲۳ درصد و میانگین تعداد بازدیدهای هر آگهی ۱۴ درصد نسبت به هفته‌ی قبل از این نشست خبری افزایش یافته است.

 

همچنین طبق بررسی‌های میدانی معاملات انجام‌شده در مراکز تعویض پلاک و معاملات روزانه نمایشگاه‌داران خودرو، قیمت‌های صفر خودروهای مشمول قیمت‌گذاری جدید ۴ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که طبق اعلام مرکز ملی رقابت، قیمت‌های جدید از ابتدای بهمن محاسبه می‌شود؛ اما همین تصمیم نسنجیده مبنی بر اعلام فرمول جدید قیمت‌گذاری کافی بود تا سه هفته پیش از اعمال آن بازار روند صعودی به خود بگیرد و دوباره شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم.

جدول تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 17 دی

شیوا در همان نشست خبری درباره اثرات این تصمیم گفته بود: «به نظر نمی‌رسد، فرمول جدید موجب افزایش قیمت در بازار شود، اما در هر صورت منتظر هستیم دلال‌ها کم‌کم از این بازار خارج شوند، چون دیگر قیمت‌ها و سود موجود برای آن‌ها به صرفه نیست.» اما همین مصاحبه آبی به آسیاب دلال‌ها ریخت و ناگهان از فردای همان روز روند قیمت‌ها صعودی شد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
0
0
وانت نیسان
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
0
0
لعنت به همه کسایی که دستشون با دلال ها تو یه کاسست و خودشون قیمتارو میبرن بالا